Et ivrig publikum

Det har gått 22 år siden Dwayne Michael Carter startet karrieren sin, bare 15 år gammel. Siden den gang har han gitt ut enorme mengder musikk, både som soloartist og med ulike grupper. Lil Wayne vet godt hvordan man markedsfører seg og spiller på de største styrkene. Dette er som kjent veldig viktig, uansett om du er en superstjerne eller du driver en nettbutikk som for eksempel http://www.trendly.no/. Det er mange som følger trender, men det er bare noen få av oss som alltid klarer å skape dem. For selv om Wayne også har flørtet ganske mye med pop, så gjorde han det også mer stuerent å ikke være stueren.

En gate i New Orleans

Med låter som A Millie viste Lil Wayne verden at det gikk an å gjøre det stort med kompromissløse låter, uten noe fast tema eller engang et ordentlig refreng. Dette var nok noe av starten på bølgen med hjemmesnekrede raputgivelser. hvem som helst kan slippe en ny låt på internett, det er noe vi alle vet. Men det skal allikevel litt til for å bli oppdaget. For eksempel er det viktig å gi ut musikk ofte for å ikke bli glemt, og det er også noe Lil Wayne er kjent for. Det går historier om hvordan han for eksempel har tatt med seg studioutstyr for å spille inn på hotellrommet mens han turnerer, og hvordan han ofte ikke engang skriver ned tekstene sine før han startet opptaket. Dette har også ført til kvantitet på bekostning av kvalitet med jevne mellomrom, men det går ikke an å si noe på lidenskapen. For hver person som ler av stemmen, personligheten, tatoveringene eller ordspillene til Lil Wayne, så er det 10 andre som vil bli som ham.

Mikrofon i et studio