Rockemusikk finnes fremdeles, og den står sterkt mange steder, men dagens rockemusikere har helt andre utfordringer enn sine forgjengere. Blant annet kan digitaliseringen av musikk både være en fordel og en ulempe. Og hva skjer med musikken dersom ulempene er større enn fordelene?
Profesjonell hjelp
Før i tiden ble de fleste album spilt inn i et studio. Musikerne hadde profesjonelle teknikere og produsenter, og de fikk hjelp fra studiomusikere. Det var også profesjonelle folk som tok seg av lanseringen og markedsføringen. Dermed trengte ikke musikerne kunnskap om disse tingene, og overlot markedsføringen til andre. Musikerne kunne konsentrere seg om det de kunne best, nemlig å lage og framføre god musikk.
Egenprodusert
I dag har mange artister blitt sine egne produsenter. De spiller inn musikken hjemme. Noen artister kan deretter levere albumet til et plateselskap som tar seg av lanseringen, men enkelte musikere må til og med markedsføre musikken selv. Artistene må selge både seg selv og musikken sin på sosiale medier, og de må markedsføre seg på riktig måte, ellers drukner de i mengden av annen musikk. Mange artister har klaget over manglende økonomisk kompensasjon når musikken blir strømmet på nettet, men digital musikk endrer musikernes hverdag på flere måter. De må bruke mye tid på markedsføring, og har dermed mindre tid til å lage musikk.
En trussel mot musikken
Noen går så langt som å si at strømmetjenester er en trussel mot musikken som kunstform. Ja, de digitale tjenestene tilbyr bedre lydkvalitet og store mengder musikk fra alle tider. Men det er strømmetjenestene, og ikke musikerne, som tjener penger på musikken. Internettet har også gjort at nesten hvem som helst kan legge ut musikk. Det betyr at det blir flere amatørmusikere der ute, men samtidig færre profesjonelle musikere. Kanskje gir det dårligere kvalitet på musikken. Strømmetjenestene har fått kritikk fordi de gir artistene for dårlig betalt for musikken. Folk forventer å få musikk nærmest gratis. Men det største problemet for artistene er ikke lav inntjening, men mangel på oppmerksomhet. Ettersom det legges ut enorme mengder musikk, forsvinner artistene i mengden.